Resultaat (#BlimageNL)

Frans Droog heeft mij uitgedaagd: een blog over onderwijs schrijven aan de hand van de onderstaande afbeelding.

CLJX__ZW8AE1J7H

Het heet #BlimageNL, een samentrekking van de woorden ‘blog’ en ‘image’. Je leest er meer over in de blogpost van Frans. Ik vond het een lastige uitdaging, maar het blijkt (zoals vaker) dat je het gewoon moet doen. Alle blogs zijn verzameld op dit bord van Pinterest. En ik wil ook wel twee mensen uitdagen, ze mogen hun blog hier wel publiceren!

Ellen (@riverwork) voor jou heb ik deze foto:

IMG_3190

En Annick (@annick_3107) voor jou deze:

20130328-141555.jpg

Resultaat

Het schooljaar is slechts anderhalve week oud en eigenlijk is het alweer druk. De opstart overvalt me een beetje en daardoor heb ik weinig tijd om na te denken over mijn wens: beter resultaat. Ook voor mijn moestuin heb ik structureel te weinig tijd. Daar is het resultaat dan ook naar. Maar ondanks dat ben ik er heel blij mee. Het gaat beter dan voorafgaande jaren. De reden: ik had een plan!

De tuin is verdeeld in bedden met daarin de groenten die bij elkaar horen: courgettes, pompoenen en komkommer bij de vruchtgewassen, wortels en uien naast elkaar, erwten en daarna bonen, alles had zijn plek. Maar zoals met een plan, ik hield me niet aan alle details. En of ik dat nu wel of niet gedaan had, sommige resultaten heb je niet in de hand.

Zo werkt het met leerlingen natuurlijk ook: je hebt een plan, je houdt je er in meer of mindere mate aan, je stelt het bij en niet alle resultaten heb je in de hand. Dat is geen reden om dan maar niet meer na te denken over hoe je het wil in de lessen! Optimalisatie is altijd te bereiken.

Resultaat, resultaat, denkt u nu, hoor ik hier een pleidooi voor goede cijfers? Met resultaat bedoel ik dat de leerling een goede leeropbrengst heeft in de les. Hij of zij loopt naar buiten en denkt: “Ik heb wat geleerd en ik weet ook wat”. De leerling gaat naar de toets toe (want daar komen we echt niet meer onderuit (denk ik)) en denkt: “Kom maar op, ik weet alles al”. En de docent denkt: “Waarom geef ik die toets nog, ik kan de zevens, achten en negens zo ook wel invullen”.

Oké, wat is dan het plan? Ik ben me toch weer aan het verdiepen in het formatief toetsen. De leerlingen worden zich zo beter bewust wat ze al weten en waar ze nog aan moeten werken. Hoe ga ik dat doen? Kahoot-quizen, slot-enquete van Socrative en exit tickets in google forms of gewoon op papier. Maar ik zoek nog veel meer ideeen: dus kom maar op!

Schermafbeelding 2015-09-02 om 09.42.04

Natuurlijk is dit slechts een deel van het plan, een plan dat nog verder moet groeien, daarna bijgesteld. Ik ga me er dan wel en dan weer niet aan houden, kortom: #leraarelkedaganders

Geef een reactie

