Gedifferentieerd leren

Our-education-system-e1402862003467

Het is hot, ook bij mij: gedifferentieerd onderwijs. Leerlingen zijn verschillend, dus om ze allemaal te dwingen hetzelfde leerpad te volgen, is waarschijnlijk niet erg efficiënt. Bedienen we dan alle leerlingen, dagen we dan alle leerlingen genoeg uit? Volgens Tomlison et al., 2003 is differentiatie een goed middel om de (betere) leerlingen uit te dagen. Het artikel waar deze bron uit komt geeft een mooie definitie voor gedifferentieerd leren:

‘Met differentiatie in het onderwijs wordt in dit artikel bedoeld: de diverse aanpassingen op programma- en instructieniveau die aansluiten op de individuele beginsituatie, leerbehoeften en interesses van leerlingen met als doel voor alle leerlingen maximale leerkansen te creëren (Tomlinson et al., 2003).’ (uit Blommestein, 2014)

Het past mooi in mijn straatje van efficiënt leren. Nu heb ik vaak het idee dat ik een deel van de leerlingen niet bereik of wellicht beter niet goed bedien met als gevolg af en toe belabberde toetsresultaten. Flip de klas lijkt al een vorm van differentiatie: als je thuis de filmpjes bekijkt op je eigen tempo en je hebt zelfs de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende filmpjes met hetzelfde onderwerp, lijkt dat al een aanpassing die aansluit op de leerbehoefte van de leerling.

flipped-classroom1

Maar dat is het natuurlijk nog niet (helemaal). Want wat als je helemaal niet houdt van filmpjes kijken, of als je tussendoor meteen wilt reageren op de docent. Wat als je toch liever thuis, in je stille kamer de opgave maakt, omdat je anders teveel afgeleid bent. Dan sluit het niet aan bij je leerbehoefte. Er valt niets te kiezen…

In het kader van mijn nieuwe stokpaardje: autonomie, bedacht ik om de klas of beter de leerlingen zelf te laten kiezen welke weg ze willen volgen. In 5vwo heb ik daarvoor drie groepen gemaakt: groep 1 plant zelf, werkt zelfstandig en verwerkt de stof in een eindopdracht, groep 2 gaat volgens het ‘flip de klas’-systeem aan de slag, groep 3 krijgt van mij korte instructies en werkt daarna in de les en thuis aan de opdrachten.

De leerlingen maakten eerst een voorkennistoets, maar mochten vooral zelf aangeven waar ze zich het beste bij voelden. En kennelijk is er in deze groep geen behoefte aan het zelf plannen en werken aan het hoofdstuk, niemand heeft gekozen voor groep 1. De klas verdeelde zich tussen groep 2 en groep 3.

De volgende les had (bijna) iedereen van groep 2 het filmpje bekeken en ze gingen goed aan de slag. Er waren wat vragen, sommigen luisterden stiekem wat mee zodat ze snel verder konden, maar ze hebben (bijna) allemaal hard gewerkt. Groep 3 heeft samen met mij ook hard gewerkt: ze deden mee, beantwoorden de vragen (hmmm daar moet ik nog eens op terugkomen) en schreven mee. Ze begonnen aan de opgaven en opperden onder elkaar: ‘wij kunnen ook thuis de filmpjes nog bekijken’. Kortom bijna iedereen was aan de slag. Een jongen is zelfs al overgestapt van groep 3 naar groep 2 omdat hij er achter kwam dat het wel lukte.

Op edmodo staat de planning (en werkwijze), elke les wordt voorafgegaan met een post wat het er voor, in en na de les gedaan moet worden. Een tweede post bevat de belangrijke begrippen die de leerlingen moeten beheersen (kennen én kunnen) aangevuld met links en afbeeldingen hierover. Alle handvaten om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het leren.

Wederom wordt vervolgd…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s