Flip de klas – deel 4

flipped-classroom1

Ik heb er al eerder over geschreven, af en toe, alhoewel steeds vaker, flip ik de klas. De leerlingen krijgen als huiswerk filmpjes mee en in de les werken we samen aan de opdrachten. Na wat tegenvallende resultaten in 5havo en het gevoel dat de leerlingen in de les te weinig tijd hadden om te werken, ben ik het principe meer gaan gebruiken bij deze groep. En tuurlijk keken ze niet altijd filmpjes, ze maken immers ook niet altijd huiswerk. Maar ik de les waren ze bezig met de opgaven, keken deze na, stelden vragen en ik hielp ze. Daarnaast hield ik bij hoever ze waren en gaf ik bij moeilijke vragen of onderwerpen extra werkbladen. De werksfeer verbeterde erg goed, de resultaten wisselden.

flipped graphic_reinertcenter

In 5havo wilden we (want mijn collega deed mee) slechts Nederlands-talige filmpjes gebruiken. Dus als we het bij scheikundelessen.nl niet konden vinden, maakten we zelf filmpjes. Dit deden we op verschillende manieren: een screencast van een powerpoint, de app explain everything of zelfs een screencast van het smartboard, al dan niet direct ingesproken, later ingesproken of alleen ondersteund door muziek. (iMovie is mijn vriend…)

In 5vwo heb ik ook gebruik gemaakt van Engels-talige filmpjes. Het aanbod wordt daardoor veel groter (en dus het werk voor mij minder). Toch vonden een aantal leerlingen het lastig. Ze misten de uitleg of dachten dat ze het misten. Daarnaast was het lastig om de leerlingen de laatste stap, zoals in infogram hieronder aangegeven, te laten maken. Een probleem wat vaker efficiënt leren in de weg staat. Leerlingen volgen de uitleg, maken de opgaven, maar weten niet altijd dat of hebben geen zin in de verwerking van de stof. Een punt om aan te werken dus. Toch heeft het flippen de werksfeer tussen mij en de leerlingen verbeterd.

flippedflowmodel

Bovenstaand infogram wordt dus belangrijk in mijn lessen de komende tijd. We gaan met 5V nu dus ook een stapje verder, maar daarover later meer. In 5H en 6V gaan we ook proberen de cirkel goed rond te maken in de voorbereiding voor het eindexamen.

Geef een reactie

