Het weerbericht op de iPad

Als je zo’n iPad hebt, is het leuk als je er ook een opdracht meedoet. In de module ‘stoffen en energie’ zit een hoofdstuk over het weer. Om dit te toetsen maken we vaak een meetinstrument om een van de weersgrootheden te meten. Denk hierbij aan een regenmeter, een barometer, een zichtmeter etc. Met dit meetinstrument meten ze een tijdje ‘het weer’ en samen met de gegevens van hun klasgenoten en internet kunnen de leerlingen dan een weersvoorspelling maken.

Om de iPad hierbij te gebruiken, kregen de leerlingen een opdracht om een weerbericht voor de televisie te maken. Ze konden hiervoor de app videolicious gebruiken. Een uitgebreidere beschrijving van deze opdracht staat op Eduapp.

20130521-085734.jpg

20130521-085753.jpg

De leerlingen mochten twee lessen werken aan het weerbericht. De instructie van de eerste les: bekijk eens een weerbericht, schrijf een script. Lastig te doen voor leerlingen, van te voren bedenken wat je gaat doen. Ze beginnen liever meteen.

Na het meten kwam de tweede les: het maken van het weerbericht. Leerlingen zochten een rustig plek en gingen filmen. Sommigen wilden het thuis doen.

Het resultaat moest worden ingeleverd via edmodo. En eerlijk gezegd, het viel ons een beetje tegen. Er was een groepje die wat schema’s gemaakt had om te laten zien, de rest was een lang of een kort gesproken relaas over het weer van de afgelopen dag(en) en een voorspelling voor de volgende dag.

Kennelijk had ik te weinig voorwaarden aan de opdracht gesteld. Eisen als minimaal 2 weerkaarten en een tabel, minimaal 5 weersgrootheden bespreken zijn nodig om een mooier eindresultaat te krijgen. Ook moet ik beter laten weten waarop ik ga beoordelen. Genoeg te verbeteren dus.

Deze blog is een onderdeel van quadblogging.

7 thoughts on “Het weerbericht op de iPad

  1. Leuke praktische opdracht die laat zien wat de toegevoegde waarde van een iPad kan zijn bij de uitvoering. Het technische aspect van het maken van een filmpje, met inhoud, is niet meer tijdrovend of belemmerend. Jouw beschrijving laat ook meteen zien dat de didactiek ook met een iPad nog steeds van de docent komt. De instructies bepalen voor een deel het resultaat.
    Gebruiken jullie voor presentaties in andere gevallen wel een formulier met omschreven items ter beoordeling, waaraan de leerlingen dus gewend zijn, en zou dit hier dan ook geschikt voor zijn?

    • Marie Jetta schreef:

      Ik gebruik dat formulier niet, maar het is wellicht een goed idee om er een te maken voor presentaties. En dat hier ook voor te gebruiken. Ik werk samen met een collega aan dit vak en deze klas. Hij heeft het meetinstrument met ze gemaakt. We vinden dat we iets te onduidelijk zijn geweest of wat we wilden dat ze inleverden of zoals ik al eerder zei wat we van ze verwachten.

  2. Dat wat mis gaat of daar waar je verwachtingen niet uitkomen, ligt de grootste uitdaging en daar leer je het ook meest van…. Een open deur, maar het is natuurlijk wel zo. Zie deze twee lessen dus als een experiment waar je van kunt leren en het de volgende keer beter te doen.

    Je schrijft dat het resultaat jullie tegenvalt: wat valt er dan precies tegen? En hoe verhoudt zich dat tot de gestelde leerdoelen? En, wat ook belangrijk is naar mijn mening: wat vonden de leerlingen er zelf van? Vinden zij dat ze iets geleerd te hebben? Wat vonden ze moeilijk en wat niet? Vonden ze het een leuke opdracht? Hebben ze zelf ideeën over hoe deze opdracht (in een andere klas, volgend jaar, etc.) beter tot z’n recht komt?

    Kortom: genoeg te evalueren!

    En verder vind ik het buitengewoon knap dat je het lef hebt om dit soort experimenten gewoon te doen. Vooral mee doorgaan dus!

    • Marie Jetta schreef:

      Ik zal het de leerlingen eens vragen, goed idee.

      Mij viel tegen dat het niet echt weerberichten van het journaal waren geworden. Ze waren niet zo creatief als verwacht. Ze zitten in een iPadklas, maar hebben het apparaat nog niet onder de knie. En dat is denk ik een waarschuwing of advies voor anderen die ICT etc willen gebruiken. Leerlingen zijn lang niet altijd zo vaardig als wij volwassenen denken.

      We gaan de opdracht beter omschrijven en de beoordeling van te voren kenbaar maken. Ik denk dat ik ze elkaar ga laten beoordelen. Inderdaad genoeg te verbeteren!

  3. Ha de eerste quadblogger. ;)

    Die iPad maakt mensen toch inventief… Hebben alle leerlingen een iPad of mogen ze kiezen hoe ze werken?

    Een opdracht bedenken is inderdaad altijd moeilijk. Ik begin of te uitgebreid en moet dan veel onderdelen gedurende het project inkorten of ik maak het te minimalistisch en moet daarna weer veel uitleggen. Opdrachtformulieren worden slecht gelezen. Invulformulieren worden niet goed of nauwkeurig genoeg ingevuld.

    Maar het grootste obstakelstuk vind ik het beoordelen. Ik heb soms echt het gevoel dat van de trap af gooien en de gene die het verste komt het hoogste cijfer krijgt, nauwkeuriger is dan het puntjes verdelen over de verschillende einddoelen. Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik steeds minder overtuigt ben dat wat leerlingen leren ook nuttig is.

    Voorbeeldje: ik laat leerlingen in de derde klas vmbo biologie een begrippenlijst / mindmap maken van het hoofdstuk. De ene leerling maakt kunststukjes met tekeningen en goede begrippen en de andere vindt tekenen onzin en eigenlijk begrippen neerschrijven ook (maar ook de opdrachten in het boek, etc). En alles daartussen in. Gelukkig hoef ik ze niet te beoordelen, want het is voor hun zelf. Dus wat ik na een aantal lessen doe is de leerling de vraag stellen:
    “Kun je aan de hand van deze begrippen wolk een voldoende halen voor je toets?”. Het antwoord is bijna altijd gretig ja, want de aftekening lonkt. De vraag daarna is: “Welk cijfer dan?”. Een zes, is nu het antwoord. “Wat mist er dan nog om een hoger cijfer dan een zes te halen? Pak je boek er maar bij”. En soms valt het kwartje dan. Anderen willen gewoon horen wat er mist. Geef ik een te lange lijst op en zijn ze ook tevreden. Uiteindelijk maken ze allemaal min of meer een begrippenlijst en teken ik af.

    Dan maken ze de toets en is het onvoldoende. Wat ik nou zou willen is de tijd hebben om dan weer hun werk (waaronder de begrippenwolk) op te vragen en ze te laten bekijken waar de leemtes zitten. Doe dat nog eens beter en dan gaan we kijken wat het cijfer wordt? Dat zou pas leren zijn! En eigenlijk wil ik dat cijfer vervangen door iets anders. Een level (http://levelschool.wordpress.com), of een opdracht.

  4. Marie Jetta,
    Ik blijf onder de indruk van de hoeveelheid ondersteunende ICT-dingen die je gebruikt.
    Mijn kinderen hebben trouwens 2 zomers lang met vrienden films gemaakt en ik kan bevestigen wat je zegt over liever beginnen dan eerst een script schrijven. Het duurde een hele tijd voor ze accepteerden dat scripts zo ook hun functie hebben :)
    En over die resultaten. Een hele tijd terug tekende iemand voor mij dit http://wp.me/a26oyf-CU. En legde uit dat vanuit problemen naar de gewenste situatie komen een bocht is die de meeste mensen niet kunnen nemen. En dat het veel makkelijker is om kleine dingen die al richting je gewenste resultaat gaan te versterken. Zijn die er? Waren die schema’s zo’n klein dingetje. En kan je dat nog versterken? Het andere “trucje” is een duidelijk beeld schetsen van de gewenste eindsituatie (jouw voorwaarden?).
    Veel plezier maar weer met verder experimenteren.

Geef een reactie

