Leer en presenteer

Op het blog van Frans Droog las ik over een interessant experiment: speeddate je presentatie. Dit klonk als een mooi idee voor mijn iPad-klas (2vwo, science groep). Op deze manier kunnen de leerlingen hun iPad inzetten om zich de stof eigen te maken.
In de opdracht wordt de stof verdeeld over groepen. De leerlingen uit die groepen bereiden een presentatie voor die elke leerling van dat groep presenteert aan een klein groepje andere leerlingen. De leerlingen presenteren tegelijk in een klein groepsverband. Dit scheelt tijd en is minder bedreigend. En ze presenteren alleen. Dit maakt dat ieder lid van het groepje goed op de hoogte moet zijn. Aan de presentatie zaten ook wat voorwaarden: andere beelden dan in de module en gebruik maken van een filmpje.
Ik heb de stof verdeeld, de klas de instructie gegeven en ze gingen van start. De leerlingen gingen veel sneller met het maken van de presentatie maken dan ik had verwacht. Ik moest dus een beetje gaan schuiven met de planning. En ze werden ongerust. De docent ging niet uitleggen…
In twee lessen hebben de leerlingen gepresenteerd en mijn collega en ik (we geven de klas samen science) hebben de presentaties beoordeeld. In een volgende les kregen de leerlingen een toets. Het cijfer zou bestaan uit 80% toets, 20% presentatie. Daarna heb ik de leerlingen via een enquete in Google forms een paar vragen over de opdracht gesteld.

20130417-222436.jpg
Was het een succes? Ik weet het niet. De leerlingen waren niet enthousiast. Ze vonden het heel vervelend dat de docent niets klassikaal uitlegde. Ze waren erg ongerust over de toets, ze snapten er namelijk niets van. En ik kon de onrust niet wegnemen.
De toets is goed gemaakt, het was ook geen moeilijke toets. De enquete is door 16 van de 30 leerlingen ingevuld. De leerlingen waren tevreden over de samenwerking in de groep, op de vraag of ieder zijn deel had gedaan was het antwoord gemiddelde 4,06 van de 5. De vraag of de presentaties duidelijk waren scoorde 2,94. De vraag of ze zich goed konden voorbereiden op deze toets scoorde slechts een 1,88, wat wel te verwachten was na alle reacties. De leerlingen vonden het wel leuk om elkaar te beoordelen, score 3 uit 5. De iPad konden ze goed gebruiken, score 3,44.
Het leukste aan de opdracht vonden de leerlingen het samenwerken, op de tweede plek het maken van de presentatie. Het vervelendste van de opdracht was het presenteren zelf. Sommigen merkten op dat ze liever in een groepje presenteren. Wat ze verbeterd willen hebben: (ook) uitleg door de docent.
Mijn collega heeft het een en ander nog eens wat meer uitgevraagd. De leerlingen gaven aan dat ze het lastig vonden om op de presentatie van een ander groepje / leerling te vertrouwen. De docent maakt namelijk de toets en als hij / zij niet ook de uitleg doen, hoe weten ze dan of ze het goed doen / leren. Dus wellicht moeten we ze de volgende keer ook zelf de toetsvragen laten maken.
Wij vonden de opdracht wel erg leuk. De leerlingen waren heel actief bezig en het was geweldig om ze te zien presenteren aan elkaar. Lastig was het verdelen van de leerstof en de tijdsplanning. Ik had doordat zij snel klaar waren eigenlijk niet genoeg tijd op de presentaties vooraf te beoordelen en bij te sturen op inhoud. Ik heb alles wel bekeken, maar ik had misschien meer onzekerheid weg kunnen nemen als ik meer feedback had gegeven en dat van te voren duidelijk had aangegeven. Als laatste viel mij het gebruik van de iPad weer tegen. Ze wilden toch wel graag een laptop gebruiken om hun powerpoint met filmpje erin te laten zien. Een groepje had een Prezi, een groepje had zelf het filmpje gemaakt, maar verder… Een goed app moet ik hiervoor nog vinden, voorwaarde bij ons is dat hij gratis moet zijn. Educreations zou in aanmerking kunnen komen. Kunnen ze daarmee aan de slag zonder account?
Gaan we het nogmaals doen? Ik denk het wel, als er weer een geschikt onderwerp aankomt. Maar ik moet nog even flink nadenken over een aantal randvoorwaarden.

20130417-225235.jpg

Graag nodig ik je uit om te reageren. Een aantal van jullie zullen dat gaan doen, want dit is een onderdeel van een quadblog.

5 thoughts on “Leer en presenteer

  1. Weet je wat mijn 1ste gedachte was bij het lezen. Leuk dat lef om dingen uit te proberen.
    En de 2de, gelukkig, het overkomt haar ook. Wat bedoel ik dan. Wel, bij het uitproberen van nieuwe dingen loop je natuurlijk tegen dingen in de uitvoering aan. Het mooie is dat je dat kan bijsturen de volgende keer. En zo’n blogpost als deze helpt je dan herinneren wat het ook alweer was wat werkte en wat niet. Ik zet tegenwoordig in op versterken van wat al werkte. Meer dan focussen op wat niet werkte.
    Iets anders wat ik veel moeilijker vind en waarvan ik meen bij het lezen dat je dat ook ervaren hebt is “onzekerheid bij anders” en het dan niet leuk vinden. Ik worstel daarmee. Want soms zie ik dat ze heel veel leren in die onzekerheid. Meer dan als we het doen zoals we altijd deden. In jouw post klinkt door dat ze actiever hebben meegewerkt en andere dingen hebben gedaan. Is dat belangrijk denk je? Is het eindresultaat het waard dat de leerlingen zich even oncomfortabel voelen… Ik vind het zelf een lastige. En heb dus geen oplossingen voor je, alleen maar herkenning & aanmoediging :)

  2. Ik ben het helemaal met Ilse eens: wat een lef en wat ontzettend goed dat je dit gewoon doet! En ik hoop ook heel erg dat je er desondanks de stevige kritiek er toch niet meteen de brui aan geeft. Wellicht dat je volgende keer voorafgaand aan het experiment voor jezelf, maar misschien ook voor de leerlingen je ‘doel’ goed moet expliciteren: wat wil je precies bereiken, wanneer heb je je doel bereikt. En (inter)actief leren kan dan natuurlijk heel goed een doel zijn.

    En ook om nog eens na te denken over hoe je het aantal studenten dat reageert op je enquête kunt verhogen zodat je misschien nog beter grip krijgt op wat goed gaat en wat verbeterd kan worden.

    M.b.t. apps, misschien heb je hier nog iets aan: een overzicht met apps die je kunt gebruiken bij flipping the classroom http://eduapp.nl/profielen/www-jufmanuela-nl/lijsten/flipping-the-classroom.

    Ik ben heel benieuwd naar je volgende experiment!

  3. Hiep hoi, ik heb je blog wel een aantal keren gelezen. Zo leuk om te zien dat een experiment in de klas geheel niet slecht hoeft te zijn. Ik kan soms erg tevreden zijn als mijn les niet ging zoals ik wilde. Daar moet aan gesleuteld worden!

    De iPad is een leuk instrument. Maar met beperkingen. Gelukkig zijn leerlingen nuchter genoeg om die te melden en nieuwe wegen te kiezen. Voor sommige onderwijsvernieuwers is het trouwens helemaal niet leuk om te zeggen dat de iPad niet de hemel op aarde is……

    Kritiek van leerlingen is heerlijk recht door zee. Ik werk op een VMBO, dus dan is het helemaal recht in je gezicht en met alle “egards” van een puber. Valt me wel altijd op, dat als je daarna serieus een reflectie vraagt, ze dat keurig kunnen doen (zonder alle schunnige woorden en zuchten en steunen). Mooi dat je reflectie ook echt gemeten hebt.

    Wat ik wel elke keer merk is dat meerdere veranderingen tegelijk uitproberen in een lokaal tot vage conclusies lijdt. In jouw geval lees ik groepswerk, presentatie maken en vertellen, werken met devices voorbereiden op een toets. Ik trap er elke keer weer in, maar onderzoek heeft natuurlijk maar 1 factor die verandert, welke elk apart aandacht verdienen. ;) Dus probeer ik nu bij meerdere klassen 1 onderdeel uit. Dat geeft een beter vergelijk. De andere kant is dat onderzoeken met leerlingen altijd een beetje wichelroedelarij is en tijdrovend. Elk jaar is weer anders. Maar wel ontzettend leuk.

  4. Wat leuk om te lezen!
    Geweldig dat leerlingen het vervelend vinden dat de docent niets klassikaal uitlegt en de toets ‘toch’ goed gemaakt wordt! Het is voor leerlingen volgens mij net als voor docenten: wennen aan iets nieuws is soms lastig.
    Om de onzekerheid over de inhoudelijke kwaliteit weg te nemen heb ik zelf bij de speeddate presentaties zeer actief rondgelopen om te beoordelen, maar vooral ook om de presentaties inhoudelijk te kunnen becommentariëren. De presentaties moesten vooraf bij mij zijn ingeleverd en ik heb duidelijk aangegeven dat ze allen voldoende waren. Alle leerlingen kregen alle presentaties minimaal twee keer te horen van verschillende leerlingen en moesten zowel de inhoud als de presentatie beoordelen. Bij het rondlopen waren mijn standaardvragen of zij de stof inhoudelijk hadden begrepen en of de uitleg door de presentator toonde dat deze de stof zelf beheerste en of deze iets aan de presentatie had toegevoegd.
    Dat leerlingen willen dat de docent de toets maakt omdat deze de stof ook uitlegt stemt mij wel tot nadenken. Leren zij voor de toets of leren zij om kennis op te doen? Dit met hen bespreken en expliciteren lijkt me een belangrijke factor voor het wegnemen van hun onzekerheid.
    In een iPad klas zou ik het teruggrijpen op laptop en powerpoint zelf niet toestaan denk ik. Er zijn voldoende alternatieven. Ik zou ze daar zelf naar laten zoeken :). Ik ben wel benieuwd naar waarom dit gratis apps moeten zijn. Voor educreations is een account nodig, maar hier zijn geen kosten aan verbonden. Explain Everything kan heel veel meer, kost $2.99
    Ik zou het zeker nog een keer doen!
    En ik ben heel benieuwd naar de verdere ervaringen, zowel met het speeddaten als met de iPads.

Geef een reactie

