MwMott oefent verder – Flip de klas deel 3

In 4Havo is er veel onrust over het rekenen in de chemie. Ze vinden het heel lastig, vooral het begrip molariteit, het aantal deeltjes per liter, een soort concentratiemaat. We zijn nu bezig met reactiesnelheden en die zijn gedefinieerd als de molariteit per seconde. De molariteit is dus weer volop in beeld.
De leerlingen hebben 2 filmpjes gekregen om thuis te bekijken van het YouTube kanaal van scheikundelessen: ‘19 molariteit deel 1‘ en ’20 molariteit deel 2’. De instructie hierbij was: bekijk het filmpje, maak aantekeningen en zorg dat je het kunt uitleggen en sommen mee kunt maken. Ik heb aan de hand van deze filmpjes een aantal vragen bedacht. 3 leerlingen hadden het filmpje bekeken en aantekeningen gemaakt.
Ik begon de les met een aantal vragen die voortbouwden op het filmpje, hetzelfde voorbeeld kwam op het bord. De eerste vraag was: zeg ik je eigen woorden wat er hier nu precies staat (5 mL 0,20 M glucose-opl) om te oefenen met de afkortingen, eenheden etc. Daarna moesten ze hier simpel aan rekenen, gingen ze rekenen aan de verdunning van de oplossingen en gingen ze twee suikeroplossingen samenvoegen. Dieven die klaar waren maakten een vraagstuk uit het boek. Tweede uur gingen ze werken aan een som die weer te maken had met reactiesnelheden.
Omdat veel leerlingen niet gekeken hadden, heb ik toch af en toe een hele korte instructie op het bord gedaan. Deze was meer aan een groepje leerlingen dan aan de hele klas. Ik overwoog om de vragen nog klassikaal te bespreken, maar dat zou de snelle leerlingen benadelen. Ik heb de numerieke antwoorden gegeven zodat ze zelf konden nakijken en vragen stellen bij fouten.
De leerlingen hebben redelijk gewerkt en ik kon persoonlijker stilstaan en leerlingen motiveren te werken. Daarnaast was het fijn dat ze toegang hadden tot een uitleg die weer eens anders is dan de mijne. Misschien is dat laatste wel belangrijker voor mij. Ik kreeg wat handreikingen om op een ander manier het uit te leggen en vooral ook het juiste niveau te vinden. Voor de volgende les hebben ze weer twee filmpjes gekregen over evenwichten. Ik hoop dat het aantal kijkers wat hoger is, 75% zou mooi zijn.

3 thoughts on “MwMott oefent verder – Flip de klas deel 3

Geef een reactie

