Ontwerpen in de les

Bij NLT 5VWO

Bij NLT 5VWO

5VWO is met NLT bezig met de module mp3-speler. Eindopdracht hierbij: ‘ontwerp je eigen MP3-speler’. Nou zijn wij lang niet altijd blij met een ontwerpopdracht. Ontwerpen is een vak en niet iets wat leerlingen van die leeftijd zo even leren. De ontwerpcyclus doorlopen ze inderdaad automatisch wel, maar een goede analyse, programma van eisen en vooral daar een goede uitwerkingentabel maken en daar op de juiste manier mee omgaan… De kunst is dus om de opdracht klein te houden, goed de randvoorwaarden de stellen en goede voorbeelden van die uitwerkingentabel. En sturing…

Dit jaar wordt de module gegeven door een beginnende O&O docent, die technisch ontwerpen heeft gestudeerd. Hij heeft de leerlingen wat sprekende voorbeelden gegeven, wat creativiteitsspelletjes met ze gedaan en vooral ook zijn eigen ontwerpproces laten zien.

Wat we nog meer kunnen stimuleren is het goed bijhouden van de ontwikkeling. De uitwerkingentabel is een samenvatting van de opties en de keuzes die je maakt voor eigenschappen en taken. Op een andere manier kunnen leerlingen hier ook mee aan de slag. Een logboek (of andere vorm) met argumentatie voor je keuzes, weergave van je brainstormproces, schetsen en mindmaps.

De leerlingen ontwerpen een MP3-speler voor een specifieke doelgroep. Deze brengt zijn eigen eisen mee. Verder stimuleren we ze om af te stappen van het iPhone-model. Ook moeten ze nadenken over een merk en een reclamecampagne. Donderdag 14 maart is er een markt waar ze hun producten aan elkaar presenteren. Ik ben benieuwd.

20130310-141748.jpg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s