Instructie in 2e klas

P65P62

Ik vind het erg lastig om mijn 2e klas science van een goede instructie te voorzien. De eerste vraag, nog voordat mijn instructie is afgelopen, is: Ik snap het niet. Speerpunt van de komende tijd is daarom de instructie verbeteren.

Tijdens de intervisie hebben we besproken dat het belangrijk is de aandacht van de leerlingen eerst goed te vangen (geef ze even een paar minuten en start je les echt even op, niet meteen van wal steken) en daarna aan te geven dat het belangrijk is dat ze nu even goed luisteren. Ook geef je daarbij aan dat als ze straks beginnen, ze niet meteen mogen vragen wat ze moeten doen etc. Eerst even nadenken!

Ook het maken van verslagen ging in deze groep niet goed. Vele onderdelen waren vergeten of slecht uitgewerkt. Ook leverde de helft het verslag te laat (of zelfs niet in) Gevolg, onvoldoendes. Ik heb besloten om elke leerling een snelhechter te geven en hierin verzamel ik hun werk. Ook moeten ze in de les werken aan hun verslag. Zo heb ik en de leerling alles bij elkaar, kan ik diverse werkjes en verslagen beoordelen, kan ik de leerling in de les helpen met het schrijven.

Hierbij was wel een goede instructie nodig. Ik heb de bovenstaande punten toegepast, maar had nog wel wat voor kunnen doen. Het practicum bestond uit verschillende schakelingen. Een klassikaal voordoen had de instructie nog beter gemaakt. De verslagen zijn iets minder dan de eerste keer schrijven in de klas, maar het leerrendement lijkt wel hoger.

Wordt vervolgd…

Geef een reactie

