Een jaar iPadklas

Bijna het einde van het schooljaar. Een schooljaar met daarin de eerste iPadklassen op onze school. Voor mij was dat een 2e klas science. Aan het begin veel gedoe over netwerk, licenties, inloggen, onervarenheid. Maar hoe is dat nu?

Een iPad of een smartphone, laat ik het maar meteen breder trekken, is een fantastisch ding. Mogelijkheden te over. Is het in de klas ook zo fantastisch? Wij hebben weleens discussie: sommige docenten willen ‘het ding’ het liefst aan het begin van de dag verzamelen in dozen en ze aan het eind van de dag weer uitdelen. Waarom: het leidt teveel af. En sommigen refereren zelfs naar een uitzending van Zembla, dat de straling schadelijk zou zijn. Voor dat laatste ben ik te exact, maar ik zie wel dat hij veel afleiding geeft.

De collega’s die onderzoek doen naar de iPad stellen dat je dat tegengaat door zeer activerende lessen te geven, waarin je die iPad inzet in de les. Andere collega’s zeggen ook zonder iPad is er afleiding (een wolk in de lucht), maar weer anderen zeggen die afleiding is een stuk minder dan dat device. Dus wegen de nadelen (de afleiding) op tegen de voordelen.

Naar aanleiding van een blog van Frans Droog heb ik in mijn derde klas en vierde klas scheikunde gevraagd hoe ze hun telefoon zouden kunnen inzetten voor het leren, zo breed mogelijk. De derde klas vond dat moeilijk, ze kwamen met een vijftal dingen: oa Edmodo, Google translate, wat opzoeken op Google. Daarnaast begonnen ze zich te verontschuldigen dat de smartphone wel voor erg veel afleiding zorgde. De vierde klas zag veel meer mogelijkheden: ze noemden wel 4x zoveel mogelijkheden.

Het verschil is ook in de les te merken, de derde klas laat zich inderdaad veel afleiden door de smartphone (is er wel genoeg uitdaging in ons programma, maar daar gaan we binnenkort weer eens over vergaderen). De vierde klas speelt ook veel met de telefoon, maar gebruikt hem ook veel meer als zakenceclopedie, communicatiemiddel met elkaar en docent, voor edmodo, Google (drive). In dit zeer niet goed opgezette onderzoek, waar dus geen significante resultaten uit komen,lijkt het alsof leeftijd een rol speelt met het verantwoord omgaan met een device.

En de iPad zelf, is dat het nu? Als we Maurice de Hond moeten geloven wel, maar ik zo niet kiezen voor zo’n school (voor mijn kinderen). Een middelbare school is wellicht beter geschikt. Ik merk dat ik zo’n device (#byod bring your own device) een verrijking vind in mijn les. Maar dat hoeft niet perse een iPad te zijn. Misschien wel liever gewoon een (dunne) laptop, liefst een Apple, maar dat zal persoonlijk zijn. De iPad heeft beperkingen.

Wij werken met het systeem dat de leerlingen buiten de iPad geen geld hierin hoeven te investeren, dus de apps moeten gratis zijn. Dat maakt dat een goede tekstverwerking, waar de iPad eigenlijk al niet zo geschikt voor is (ook een beperking) niet op hun iPad staat. Ook powerpoint of Prezi (vanwege de flashbeperkingen) of een andere goede tool voor een presentatie ontbreekt. Verder ontbreken er gewoon apps (of zijn ze betaald, of ik kan ze niet vinden). Een aantal opdrachten of lesideeën zijn daardoor niet goed uit uit te voeren. In een exact vak wil je ook meten, graag met een computer, maar ook deze programmatuur werkt (nog) niet op de iPad.

En de afleiding, ik vind het zelf niet zo erg, maar ik zie het wel gebeuren. En elke les zo maken dat er geen kans is op afleiding is een illusie, soms (misschien wel vaak) is de creativiteit etc die je daar voor nodig hebt op. Leerlingen hebben bij een docent Nederlands in een opstel aangegeven dat ze inderdaad veel last hadden van de afleiding. Wat wij ons nu nog afvragen: hoe zit het met hun cijfers? Even een simpele vergelijking met de parallelklassen is misschien nu wel de belangrijkste stap in het onderzoek van mijn collega’s en nodig voor onze besluitvorming.

Bijna vakantie!

Deze blog is een onderdeel van een Quadblog.

8 gedachtes over “Een jaar iPadklas

  1. De genoemde afleiding is een gegeven waarmee onze kinderen -en wij zelf- mee moeten (leren) omgaan. Is “de school” niet bedoeld als voorbereiding op de maatschappij?
    Die maatschappij is geen status quo maar verandert in hoog tempo mee. Maar goed, ik laat me niet verder afleiden, ga nakijk werk doen. (Duidelijk een geval van nakijkwerkontduikgedrag. Alleen nog even mijn twitter checken :p )

  2. Jouw verhaal over 1 jaar ipad komt wel overeen met mijn beperkte ervaringen met mobile devices in het onderwijs. D’r zijn heel veel voordelen en d’r horen (nieuwe) omgangs-afspraken bij. En ja een laptop biedt meer mogelijkheden en ja je studenten verdwijnen dan veel meer dan bij een ipad achter hun computer. Persoonlijk raak ik er steeds meer van overtuigd dat het gewoon een middel is dat een docent kan inzetten om zijn les te verrijken. En dat dat alleen maar werkt als je als docent het vertrouwen hebt dat je dat wil/aankan.

  3. Ik wil als reactie heel veel schrijven over de iPad maar zal me beperken. Voor een optimaal gebruik hebben betaalde apps een grote toegevoegde waarde hebben, het aantal voor onderwijs geschikte of specifiek gemaakte zal alleen maar toenemen. De extra kosten tov de iPad zelf zijn mi beperkt en volgens mij een zeer goede investeriing.
    Ik ben erg benieuwd naar de cijfermatige resultaten.
    Dat leerlingen zelf aangeven dat afleiding een probleem is geeft meteen de opening om hier mee om te gaan (mocht het al erger zijn dan in niet-iPad omgevingen).
    Ik probeer afspraken te maken over afleiding. Het mag, maar onder voorwaarden. Het gaat dan bij mij om mobieltjes, (nog) niet over iPads, maar dat maakt niet zo heel veel uit. De voor- en nadelen van mobieltjes (of iPads of laptops) benoemen en bespreken met de leerlingen levert veel duidelijkheid op. Het helpt de leerlingen om te gaan met de nieuwe mogelijkheden en bewuster keuzes te maken: ‘”haal ik voor dit vak goede cijfers en heb ik mijn werk af dan… ” / “sta ik zwak voor dit vak en maak ik nooit de opdrachten dan… “. Wel is één van de afspraken dat ik als docent de eindbaas ben en blijf. Als overleg niet werkt of de afspraken worden geschonden wordt het mobieltje ingenomen. Dan geen discussie.
    Het probleem zit volgens mij niet zozeer in de afleiding zelf maar in het daardoor niet meer geconcentreerd werken aan één taak. Afleiding organiseren zou een win-win kunnen opleveren en dit zou misschien kunnen door een andere structuur van de les te gaan gebruiken, bijvoorbeeld volgens de 7 minuten regel (http://www.presentationzen.com/presentationzen/2005/05/index.html) of de 12 minuten regel (http://lifehacking.nl/kantoor-tips/de-12-minuten-regel/). Dit staat op mijn lijstje voor het komende jaar.

  4. Een device (of het een ipad is of iets anders) in de klas is bedoelt om te werken. Ik denk dat de doelgroep die jij hebt een h/v klas is?

    In mijn vmbo klassen is de afleiding echt heel groot. Het grootste probleem is dat het device niet als werkpaard wordt gezien. En werken wordt niet als nuttig gezien tenzij je er voor betaald krijgt.

    Ik begin dan ook heel ouderwets mijn lessen met de opmerking: “mobieltjes en andere schermen weg”. Ze mogen best gebruikt worden, maar dan nuttig. En dat zijn korte moment waarop je informatie op zoekt, of een verslagje schrijft. Een enkeling werkt wel. En het valt me steeds op dat deze een eigen laptop of netbook mee nemen. Het ouderwetse apparaat is veel meer tekst en taak gericht, dan de multifunctionele hippe tablets. Vaak zetten ze zelf de wifi af, om “niet afgeleid te worden”.

    De andere kant besef ik ook heel goed. Die apparaten komen de klas binnen en het is zonde om ze niet te gebruiken. Ik stoei met vele dilemma’s rond die apparaten maar zoek nog steeds naar een middenweg. En al zijn ipadklassen niet mijn keuze, ik houd ze wel in de gaten. Ik kan er veel van leren over gebruikt van devices in de klas.

    Persoonlijk zou ik liever een BYOD cultuur willen zien. En daarbij een paar belangrijke voorwaarden stellen qua infrastructuur. Naast de wifi en zo ook een elo die overal op werkt en software (van uitgevers en dergelijke) die onafhankelijk is van een device.

    Een apphankelijkheid zie ik alleen als geen probleem als het op alle devices werkt. Ik denk aan bijvoorbeeld Evernote, google apps, dropbox (werkt overal, ipad, smartphone of pc) of whatsapp (op mobieltjes geweldig notitie instrument, bij presentaties).

    Nou ja, een laatste dingetje. Ooit in een talentuur is een collega aan de slag gegaan met een libdub. Tot haar verbazing kwam er niets uit en verliepen de uren moeizaam en stroperig. Uiteindelijk concludeerde ze, dat zo’n project alleen kan als de afzonderlijke vaardigheden eerst geoefend zijn. Ik heb er iets over geschreven, in een breder verband: http://jongleren.wordpress.com/2012/12/18/breien-vs-libdub/

    Maar blijf vooral experimenteren. En er over bloggen. Ik lees je nuchtere kijk op de ipadklas graag!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s