Flip de klas – een eerste experiment

Toen ik in 5VWO scheikunde moest beginnen aan een nieuw onderwerp en zag dat op het YouTube kanaal van scheikundelessen een aantal filmpjes stonden over dit onderwerp dacht ik, laat ik het eens proberen. We moesten beginnen aan het onderwerp ‘bouw van kleine moleculen’ en als huiswerk kregen de leerlingen 2 filmpjes mee. Ik plaatste de filmpjes ook op Edmodo zodat ze er niet naar hoefde te zoeken.
De volgende les begon ik met de opdrachten op te geven die we deze les gingen maken. Ik moest wel op mijn tong bijten om niet toch stiekem wat uit te leggen of op zijn minst het belangrijkste aan te stippen.
Tijdens het rondlopen viel me eerst op dat een aantal leerlingen de tekst ging lezen. ‘Jongens, je hebt het filmpje toch bekeken?’ Nou moesten een aantal leerlingen wel toegeven dat ze dat niet hadden gedaan (dat waren trouwens dezelfde leerlingen die anders hun huiswerk ook niet maken). Een aantal daarvan heeft in de les op zijn telefoon nog zitten kijken. Jammer, zo maakten ze nog geen vragen. Met de andere leerlingen had ik een zeer actieve les waarin hard gewerkt is. Er kwamen goede en ook veel vragen uit de leerlingen. Een vraag werd een paar keer gesteld. Deze heb ik uiteindelijk klassikaal toegelicht. Dat heb ik in de volgende lessen niet meer gedaan. Ik wil de leerlingen die de vraag niet hebben er niet mee storen en de leerlingen die de raag wel hebben liever persoonlijk helpen.
Ik heb dit een aantal lessen herhaald, we hebben hard gewerkt, maar het aantal kijkers werd niet 100%. Eigenlijk viel het mij wat tegen. Ook de filmpjes die ik als tip had gegeven zijn niet echt bekeken. Voor de toets zijn de filmpjes wel vaak bekeken en bij het volgende onderwerp vroegen ze weer om filmpjes.
De filmpjes waren op en ikzelf had geen tijd om zelf filmpjes te maken, (mijn) grote manco in het onderwijs. Veel administratie, vergaderingen etc, de lesvoorbereiding schiet er vaak bij in. Straks bij het onderwerp redox nieuwe kansen. Ik denk namelijk dat het zeker een goede manier van lesgeven is. Wat is nou helemaal het rendement van klassikale uitleg. Nou vind ik dat laatste wel erg leuk om te doen, dus ik zal ook blijven zoeken naar manieren m daarvan het rendement te verhogen. Maar ik zie er tegen op om zelf te acteren in zo’n filmpje en ook de eenmalige tijdsinvestering heb ik nog niet. Ik ben dus afhankelijk van anderen.

Dit blog is onderdeel van een quadblog

20130319-221226.jpg

About these ads

7 reacties op “Flip de klas – een eerste experiment

  1. Heel herkenbaar!
    De drang om uit te leggen, die toch sterk aanwezig is in docenten, te beheersen. Wel essentieel voor het succes van Flip de klas.
    Een deel van de leerlingen kijkt niet of heeft meer overtuiging nodig om dit te gaan doen. Dit zijn in het algemeen de leerlingen die ‘niet aan huiswerk doen’. Indien gewenst, zou een mogelijke oplossing hiervoor zijn verplicht te beantwoorden vragen koppelen aan het bekijken van de video’s.
    Een zeer actieve les met het grootste deel van de leerlingen.
    Een klassikaal instructiemoment ingelast, omdat de leerlingen hier zelf aangeven, na eerdere inspanningen, alsnog behoefte aan te hebben. Dit beperkt houden. Een mogelijke oplossing hier zou zijn het lokaal zodanig in te richten dat er een uitleg U of hoek aanwezig is, waar aan kleine groepjes gerichte uitleg wordt gegeven.
    Een 100% kijkdichtheid wordt niet bereikt. De vraag is of je dit per sé zou willen. Bij klassikale uitleg wordt een 100% luisterdichtheid ook niet bereikt. Ook al zijn ze allemaal stil wil het nog niet zeggen dat ze actief luisteren.
    Er wordt meer gekeken vlak voor een toets. Er is een groter belang ontstaan bij de leerlingen en de mogelijkheid is gecreëerd om dit te doen. Dit is een krachtig en niet te onderschatten element van de Flip de klas techniek. De leerling heeft een grotere keuze mogelijkheid gekregen.
    Er is een vraag naar filmpjes ontstaan. Dit geeft aan dat een deel van de leerlingen er baat bij heeft en er graag gebruik van wil maken, om welke reden dan ook.
    Een goede, moeilijk te beantwoorden vraag: ‘wat is het rendement van klassikale uitleg?’ Met hieraan gekoppeld een belangrijke reden dat veel docenten dit wel (blijven) doen zonder het antwoord op die vraag te kennen of hem überhaupt te stellen: ‘omdat docenten het leuk vinden dit te doen.’ Een confronterende vraag in een aantal opzichten. Wel een belangrijke. En één waarop leerlingen een eerlijk antwoord verdienen. Je kunt hem ook leerlingen stellen.
    Tijd als beperkende factor om zelf filmpjes te maken. Ik schrik wel een beetje om te lezen dat in de dagelijkse praktijk administratie en vergaderingen ten koste gaan van lesvoorbereiding. Gelukkig komen er steeds meer filmpjes beschikbaar die direct, of na kleine bewerkingen / toevoegingen te gebruiken zijn. Het is natuurlijk ook niet nodig om in één jaar volledig over te stappen, langzaamaan kan een selectie aan bruikbare filmpjes worden verzameld en/of gemaakt.
    Heel mooi om te lezen dat je bij het volgende onderwerp opnieuw Flip de klas gaat inzetten. Vooral mooi voor je leerlingen!
    Succes!

  2. Pingback: Flip de klas – een eerste experiment |

  3. Inderdaad herkenbaar!

    Zelf leerde ik een jaar geleden over Flip de klas http://wp.me/p26oyf-9V. Ik gebruik elementen van de methode. Verder gaan vraagt herontwerp van leertraject. Omdat je zegt het nog keer te willen gebruiken voeg ik even mijn beginners-ervaringen toe in dezelfde volgorde als Frans. In de hoop dat iets hiervan je op ideeën brengt.

    De drang om uit te leggen: Ik bijt ook op tong … en vraag ze eerst met “alle buren” te proberen. Als dat niet lukt leg ik 1x uit. Om die studenten het vervolgens te laten uitleggen aan een klasgenoot verderop die dezelfde vraag stelt. Weerstand uit onverwachte hoek: studenten die “zeker” willen zijn. Met de overtuiging dat alleen een docent kan bevestigen dat ze goed bezig zijn. Dat tafeltje kost in onze lesopzet meer tijd om erheen te lopen dan net die ene zin te (laten) zeggen die verder helpt. Ander trucje: ik heb mezelf als voornaamste taak gegeven om voortgang te zien en benoemen.

    Een zeer actieve les met grootste deel van leerlingen. Ik kan bevestigen dat afwijkend werken van wat ze kennen van vroeger en van andere docenten wen-tijd kost.

    Het beschikbaar zijn van materiaal op het moment dat de student eraan toe is (toets), de grotere keuzemogelijkheid. Sterk onderdeel van de methode. En tegelijkertijd de zwakte. Want dat materiaal is er (nog) niet voor bedrijfseconomie of sluit onvoldoende aan bij de moeilijkheidsgraad van wat we doen. Daarin blijken studenten heel kritisch. Zelf maken is beperkt een optie omdat de voorbereiding-(innovatie)tijd daarvoor ontbreekt. En dus denk ik na over studenten die zelf filmpjes maken. Wat ze kunnen bij Jonatan Academie …http://www.jonatan.be/academie/ Ik vind alleen nog geen plek in het curriculum waar dat logisch is. En ik heb innovatie-tijd aangevraagd.
    Tot die tijd probeer ik het eraan toe zijn naar voren te halen. Door de moeilijkste opgaves in de les te maken in een redelijk hoog tempo. Met zij die het tempo niet kunnen bijhouden heb ik er individueel over hoe ze zich volgende keer beter kunnen voorbereiden ipv dat ik het tempo voor de hele klas naar haal. En ja dat is griezelig, ik reken daarbij ook op de relatie.

    Voor mij bevestigen al die mini-stapjes dat de richting goed is. Definitie van goed=betrokken. En dat lees ik in jouw verhaal: goeie en veel vragen, hard gewerkt, zeer actieve les, vroegen om meer filmpjes. Succes met het vervolg. Ik blijf je trouwens volgen via google reader, benieuwd naar jouw ervaringen.

  4. Pingback: Flip de klas - een eerste experiment | Flipping de klas | Scoop.it

  5. Allereerst natuurlijk: hartstikke goed dat je gewoon met het flippen bent begonnen. Ik denk ook dat 100% kijkdichtheid bereiken een utopie is. Frans geeft een suggestie om vragen te beantwoorden. Je zou hiervoor WireWax kunnen gebruiken (zie een artikel over: http://www.scoop.it/t/ict-in-de-school/p/3997693686/interactieve-video-s-maken-met-wirewax). Een alternatief voor Edmodo zou nog kunnen zijn een website (bijv. Google Sites) of Screencast.com.

    Zoals Ilse ook al schrijft zou het eigenlijk zo moeten zijn dat docenten innovatietijd of onderzoektijd krijgen. Past ook gelijk in het overheidsbeleid en de alle media-aandacht over docentprofessionalisering en de excellente leraar. Vorige week heb ik een masterclass gevolgd van Prof. J. Kessels; hij is van mening dat elke dag dat je werkt er evenzoveel tijd tegenover moet staan voor innovatie, acquisitie en professionele ontwikkeling. Mooi om over na te denken.

    Succes met flippen, ik ben heel benieuwd naar het vervolg!

  6. Pingback: Quad-bloggen « De lerende docent.

  7. @Manuela: Er staat in je onderwijstijd als full time docent 150 uur beschikbaar voor deskundigheidsbevordering. Bij het Pop-gesprek heb ik mijn blogs en een aantal cursussen ingevoerd als deskundigheidsbevordering. Dat werd geaccepteerd…
    =====
    Ik flip niet zo letterlijk als mijn mede quadbloggers doen. Het is bij ons geen onderdeel van het onderwijs. Ik vermoed ook dat onze doelgroep (vmbo kader tot theoretisch) zich wat minder daarvoor leent. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

    Een heel klein beetje flippen doe ik wel. Geïnspireerd door een keynote van Hans de Zwart ben ik soms uitleg in een kring gaan doen. Klinkt heel zweverig, maar het effect is verbazend. De houding van leerlingen verandert direct. Je plaats als docent (als onderdeel van een kring, ipv frontaal) is heel erg grappig. Leerlingen gaan ook sneller vragen aan elkaar stellen, via de groep. Wat ik me voorgenomen heb is om de volgende keren wel een monitor aan te stellen (die de vragen en opmerkingen centraal houdt en alert is op bilateraaltjes). Leuk bijeffect is dat het mobieltje minder makkelijk de aandacht krijgt. Het valt nogal op als je in een kring je mobiel pakt en gaat pingen oid. ;) Het is ook gewoner voor andere leerlingen om dan daar iets van te zeggen.

    Trouwens, Het viel me op dat het zogenaamde “direct instructie model” zoals dat op een aantal basisscholen wordt uitgevoerd, veel overeenkomsten heeft met Flip the classroom.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s